
Diszlexia: Túlélőkészlet diákoknak és felnőtteknek
Sajnos egyre több diák és felnőtt számára jelent problémát a tanulásban a diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia. A társadalom és az iskola többnyire elismeri és tolerálja azt a nehézséget, de maga a tanuló fejlesztéssel, a tanulási módszerek személyre szabásával is sokat könnyíthet élethelyzetén.
A napokban újságolta egyik az Eredményes tanulás praktikái c. könyvet olvasó diák – akit a BGE Közgazdasági karára vettek fel államilag finanszírozottként kellően magas pontszámmal – , hogy Ő diszlexiás és diszgráfiás. A könyvben olvasott a gyorsolvasás módszeréről, melyben a balról jobbra való folyamatos olvasás helyett, a szeme szóról – szóra ugrál. Kipróbálta a módszert és azt tapasztalta, hogy annak alkalmazásával csökkent az olvasással kapcsolatos feszültség, javult a megértése. Képként felismeri a szavakat, ezáltal a betűk cseréje kevesebb akadályt jelent.
A módszerhez meg kell jegyeznem, hogy annál jobban működik, minél gazdagabb valakinek a szókincse, minél több szó, minél több jelentését ismeri.
Ez a képesség sok türelemmel és gyakorlással fejleszthető. Hasonlóan az idegen nyelv tanulásához, hasznos módszer a szavak jelentésének szótározása. ( Napi 20-30 perc szókincsbővítés) . Mind az egészséges, mind a hátrányos helyzetű diákok szókincsét, IQ-ját, koncentrációs képességét és alaposságát javítja.
A módszert kiegészíti egy speciális szemtorna, mely segítségével az olvasó gyorsabban tud fixációt végezni szóról – szóra, vagy szócsoportról – szócsoportra.
Érdekesség
Olvasd el a következő szöveget:
Egy anlgaii etegyem ktuasátai szenirt nem szímát, melyin serenrodbn vnanak a bteűk egy szbóan, az etegyeln ftonos dloog, hogy az eslő és az ultosó bteűk a hölyeükn lneegyek, A tböbi bteű lheet tljees összevabisszásagn, mgiés porbléma nlkéül oalvsahtó a szveög. Eennk oka, hogy nem ovallusk el mniednigyk bteűt mgaát, hneam a sózt eszgébéen ltjáuk.
Hiszed amit látsz?
Forrás:
www.eredmenyes-tanulas.hu
Egyéb mentális praktikák:
Száműzd a negatív gondolatokat!
Eddig is boldogultál, később se lesz nehezebb!
A sikerre koncentrálj, vagy legalább ne várd a kudarcot!
Amire koncentrálsz az kerül majd hozzád közelebb!
Tudd, hogy mit akarsz elérni, és ezt tartsd szem előtt!
Légy tudatában, hogy másoknak is vannak nehézségei, hibái és hiányosságai!
Segíts másoknak, és kérj bátran segítséget!
Tudd, hogyan tudsz leghatékonyabban működni!
Mik az erősségeid?
Mi segít a megjegyzésben, tanulásban?
Grafikonok, ábrák használatával jobban megérted a dolgokat!
Jegyzeteid érthetőbbek lesznek színek és formák segítségével!
A gondolattérkép módszer hasznos lehet!
Próbáld ki, hogy a zene vagy a mozgás hogyan hat a teljesítményedre!
Tanuld meg, mennyit vállalhatsz!
Tudnod kell, hogy a diszlexiásokat az átlagosnál hamarabb kifárasztja a folyamatos információ feldolgozás!
Rövidebb periódusokat tervezzél a tanulásban!
Egy rövid szünet után ismét hatékony leszel!
Ha fáradtan erőlteted a tanulást a diszlexiás tünetek erősebben jelentkeznek!
Ha túl sok feladat gyűlik össze, készíts listát!
Válaszd ki a legfontosabbakat és legsürgősebbeket!
Sorban pipáld ki az elvégzetteket!
Szervezd meg az életedet és a környezetedet!
Rendetlenség, pontatlanság, dolgok elfelejtése rémálommá teheti az életet!
Ha mindent rögtön használat után a helyére teszel, soha se kell rendet rakni!
Az apróbb dolgokat legjobb, ha rögtön elvégzed, így nem terhelik az idődet később!
Használj határidőnaptárt vagy jegyzetfüzetet!
Tanuld meg feljegyezni tennivalóidat, a találkozóid időpontját és a határidőket!
Tégy emlékeztetőket feltűnő helyre (ajtófélfa, fogkefe nyele, stb!)!
Szervezd meg a munkádat is! A zűrzavar feszültséget okoz, és megnöveli a nehézségeidet!
Rendezd el legalább három részre az íróasztalodban a dolgokat: hivatalos papírok (igazolványok, bizonyítványok, stb!), tanuláshoz szükséges eszközök és szabadidős tevékenységeid eszközei elkülönüljenek!
Feladatodat osszad kisebb egységekre! Így nem beláthatatlan munka áll előtted!
Rajzolj vázlatot munkád elvégzésének megtervezésekor!
Keress technikai segítséget!
Mindig legyen kéznél helyesírási szótár!
Tanuld meg a szövegszerkesztők használatát!
Magnóra mondva sok mindent megtanulhatsz!
Ellenőrizd magadat számológéppel, helyesírást ellenőrző programmal!
Törődj magaddal!
Járj társaságba, szórakozz, de mértékletesen, mert könnyen kifáradhatsz!
Egyél helyesen, menj friss levegőre, mozogjál (bár ez unalmasnak hangzik)!
Tanulj meg lazítani és koncentrálni! Jógázz, meditálj, egyensúlyozz, végy mély lélegzetet; ezek segíteni fognak!
Tanuld meg mik a jelei, ha elfáradtál!
Kommunikálj, ahogyan a leghatékonyabb vagy! Az írás csak egy fajtája a kommunikációnak!
Vegyél részt megbeszéléseken, vitákon!
Beszélj minél többet, hogy az emberek lássák, mennyit tudsz!
Legyél önmagad!
Nagyon sokan küzdenek hozzád hasonló problémákkal, de nem mindenki meri megosztani azokat társaival!
Sok jó tulajdonságod van, elfér mellette az a néhány probléma!
A nehézségeket nézheted a humoros oldaláról is néha!
Ha nyitott vagy és őszinte, hasonlóan fognak veled bánni!
diszlexia.hu
A diszlexia-adults.com-on felnőtt diszlexiások e-mailjei olvashatók arról /angolul/, hogy miként küzdenek meg problémáikkal.
“Jobb kezes vagyok, és ha hirtelen nem tudom megállapítani, melyik a bal kezem – ami sajnos gyakran még ma is előfordul, felemelem azt a – jobb – kezemet, amelyikkel a ceruzát fogom.”
“Évek óta a bal csuklómon hordom a kedvenc karperecemet. Sosem veszem le és sosem cserélem másikra. Ez jelenti számomra a biztonságot, amikor el kell döntenem, hogy melyik a jobb és melyik a bal oldal.”
“Sajnos, a jobb és a bal irány, illetve ezek a kifejezések annyira összezavarnak, hogy azonnal szédülni kezdek. Úgy próbálok ez ellen védekezni, hogy hacsak lehet, elkerülöm ezeknek a szavaknak még a használatát is. Ha meg kell határoznom, hogy valami hozzám képest jobbra vagy balra van, akkor azt szoktam gondolni, hogy ott van, ahol a kocsimban a kormány, vagy ahol a feleségem ül.”
“Ha gyorsan el kell döntenem, melyik a jobb vagy a bal kezem, magam elé tartom a kezeimet, és felfelé feszítem a hüvelyk ujjaimat. Amelyik kezemen L-betűt formál a mutató és hüvelyk ujjam, az a bal, a másik pedig a jobb kezem.”
“Mint a legtöbb diszlexiás, én is nagyon nehezen jegyzem meg embereknek vagy helyeknek a nevét. Ez ellen úgy védekezek, hogy egyszerű színes képeket gyártok minden könnyen elfelejthető névhez vagy címhez. Amikor fel kell idézni, akkor először a színek, hangok jutnak eszembe, majd többnyire beugrik a szó is.”
“Gyakran volt problémám a megbeszélt találkozókkal, elkéstem, elfelejtettem a helyszínt vagy az egész kiment a fejemből. Ennek elkerülésére minden nap csinálok egy részletes listát arról, hogy mit kell elvégeznem és ezt állandóan magamnál tartom. Ugyanakkor azt is azonnal feljegyzem, ha valami később elintézendő dolog eszembe jut. Fontos, hogy ezt azonnal megtegyem, mert tapasztalatom szerint már öt perc késedelem is elegendő ahhoz, hogy az egész kimenjen a fejemből.”
“Komoly nehézségeim adódtak abból, ha egy áruháznak a polcain egyedül kell megkeresnem egy árut. Ilyenkor perceken belül szédülés fog el, ami az elviselhetetlenségig fokozódik. Ezért mindig listával megyek vásárolni és az eladót megkérem, kísérjen el, mert súlyos diszlexiás vagyok, ami majdnem olyan nehézségeket okoz, mintha vak lennék. Általában készségesen segítenek, és még az új termékeket is megmutatják.”
“Ha hangosan olvasok, a szavak azonnal összekeverednek a szemem előtt. Ezért – legyőzve a szégyenkezésemet – az ujjammal követem a szöveget, így sokkal lassabb olvasásra kényszerítem magam, és nem keverednek össze a szavak.”
“Azt tapasztaltam, hogy ha sok cukrot vagy édességet fogyasztok, akkor nehezebben megy az olvasás, és romlik a helyesírásom. Nem tudom, hogy ennek van-e tudományos alapja, mindenesetre egy ideje egészségesebben táplálkozom, több gyümölcsöt, zöldséget eszem, és úgy érzem, enyhülnek a tüneteim.”
“Egy továbbképző tanfolyamra járok, és megbeszéltem az előadóval, a diszlexiám miatt föl fogom venni magnóra az elhangzottakat. Az első sorban ülök, hogy jó legyen a felvétel, és már hazafelé a kocsiban kezdem visszahallgatni az előadásokat. Amióta ezt a módszert alkalmazom, töredéknyi idő alatt fel tudok készülni a vizsgákra. Azt is megengedték, hogy a tesztek írása helyett szóban feleljek.”
“Ha számokkal van dolgom, például a bankban ki kell tölteni valamilyen nyomtatványt, vagy számlákat fizetek be, mindig hátulról, azaz jobbról balra olvasom a számokat, és így írom le. Ezután úgy ellenőrzöm le magamat, hogy elolvasom a számokat a másik irányból is. Azt tapasztaltam, hogy így sokkal kevesebb hibát ejtek.”
“Egy tanáromtól kaptam a tippet, hogy a matematika feladatokat kék papírra írjam a fehér füzetlapok helyett. Magam sem hittem, hogy ennek hatása van az eredményeimre, de valóban sokkal kevesebb a hibám.”
“Mindig is bajom volt a nevekkel, ezért óvatosságból uramnak vagy hölgyemnek szólítok mindenkit. Ha mégis rá kell kérdeznem a nevére – amit korábban akár már többször is hallottam – nem szégyellem és bevallom, hogy diszlexiás vagyok. Az emberek általában meg szokták kérdezni, mit is jelent ez valójában, és rögtön kiderül, hogy nekik is van ilyen családtagjuk vagy ismerősük, csak éppen nem tudták, ez a diszlexia.” forrás: Tanulásmódszertan.hu