
Egyre több diák panaszkodik arról, hogy nagyon sok a tananyag, állandó a rohanás, nem jut elegendő idő arra, hogy mindent “kényelmesen” és nyugodtan megtanuljon.
Ez a probléma két kérdést vet fel,
– Megfelelő hatékonysággal tanulunk?
– Megfelelően gazdálkodunk-e az idővel?
Most a második tényezőről elmélkedünk:
Mi is jelent az időgazdálkodás? Lehet-e gazdálkodni az idővel?
Az idő sajnos olyan dolog amiből nem tudunk félre tenni ínséges időre, nem lehet kölcsön venni.
Nincs lehetőségünk időt adni másoknak sem.
Van, hogy az idő elrohan, pl egy örömteli esemény alkalmával, máskor pedig minden másodperc ólomlábakon vánszorog pl egy orvosi vizsgálat, vagy egy kínos szituációba. De ez csak szubjektív érzés. A nap mindenkinek 24 óra, egy óra mindenkinek 60 perc.
Valójában magával az idővel nem tudunk gazdálkodni. Váltsunk nézőpontot!
Hatékonyság az időegység alatt elvégzett feladatmennyiség. Ha az időre nem tudunk hatni, akkor a képlet alapján a feladatot kell beleféretnünk az időbe.
Pareto elv a vállalkozásban: a tevékenységeinknek 20%-a hozza a jövedelmünk 80%-át.
Miért ne lehetne ez igaz a munkavégzésre is, hogy az érdemi munkánk 80%-át a rendelkezésre álló idő 20%-ában el tudjuk végezni?
“Angol kutatók” szerint a dolgozók átlagosan a munkaidejük 30%-át töltik érdemi munkával. ( A többi idő matatás, piszmogás, beszélgetés, közösségi élet.) . Ha megfigyeled saját magadat, vagy gyermekedet, mennyi idő megy el TV nézéssel, cseteléssel, facebook nézegetéssel. Szinte beszippantják ez időnket ezek a sok esetben haszontalan tevékenységek.
Haszontalan = nem szolgálja a tervünket ( mármint annak akinek van terve)
Sok gazdag vállalkozónál megfigyelték, hogy nagyon jól beosztják az idejüket, nincs pangás, bambulás, ha van 1-2 perce, elintézi a 2 perces ügyeket. Rengeteg dolguk, munkájuk van, mégis van szabadidejük is. Hogyan lehetséges?
A legnagyobb múzsa a határidő.
Megfigyelted-e, ha van 1 heted egy feladatra, akkor többnyire az utolsó napokban végzed el?
Eközben a figyelmed egy részét egész héten lekötötte az a gondola, hogy hozzá kellene kezdeni.
Kedves Szülők, Diákok!
Az időgazdálkodás alapja a fegyelem és a kontroll. Ha fegyelmezetten kontrollálod és megtervezed a tevékenységedet hatékonyabb leszel.
Szóelemzés: megtervezed + tevékenység = Kítűzöd a célt és csinálod. ( nem molyol, csinálja)
Irányelv: végezd el most!
Ha ez nem lehetséges, akkor fontossági sorrend.
A sürgős nem egyenlő a fontossal!!!
Mindig 1feladatra koncentrálj egyszerre és addig csináld míg kész nem lesz.
A sikeres vállalkozó, vagy tanuló ismérve, hogy képes 1 lényeges dologra koncentrálni.
Hidd el a tanulás nem öncélú, ez alapozza meg a jövőbeli jólétedet nem a szerencse.
Alkalmazd a tanultakat, mert mit sem ér bárminek a tudása, ha nem tudod gyakorlatra, vagy forintra váltani!