Blog...

A tanítás és a ( mentális ) önvédelem avagy, mit tehet a a tanár, ha bántják ?

Számos médiában olvashattál a napokban a pedagógus szakma tragikus helyzetéről. A katasztrófát nem csak a méltatlan fizetések és az iskola pénztelensége okozza, hanem az is , hogy a tanítót érő hatások összessége kinyírja a pedagógust.

A napokban egy egyházi iskolában tanító pedagógus mondta:” itt hagyom az iskolát, már nem bírom tovább, ha nem tanul a gyerek, nem adhatok neki rossz jegyet, mert akkor bejön a (….) szülő és ordibálni fog velem.” Ezen kívül ott van a főnöke akinek meg kell felelnie, ott vannak a munkatársai, ( akik sok esetben hasonló sérülésekkel, sérelmekkel rendelkeznek.)
Egyszer együtt utaztam külföldre egy tanárral, aki megkért, hogy a posztokon Ő ne legyen rajta, mert ha ezt a kollégái megtudják ki fogják közösíteni.
Mivan??? Ennyire irigyek és gonoszak volnának az emberek.
Ha Te nem pedagógus vagy, legyen bármi is a szakmád, vélhetőleg Neked is lehet hatalommániás főnököd, áskálódó beosztottad, kétszínű munkatársad, szófogadatlan gyereked, olyan házastársad, aki nem becsül meg, vagy “szerető” anyósod.
Számos kutatás kimutatta, hogy a túl gyakori számítógépezés és mobilozás antiszociálissá teszi a gyerekeket. De mit is jelent hogy antiszociális?

antiszociális (melléknév): Másoknak ártó (személy); akinek tettei burkoltan, de szándékosan kárt okoznak más személynek vagy az egész közösségnek; akinek viselkedése, hozzáállása ellentétben áll a körülötte lévők érdekeivel. ( wikiszótár)

Tehát nem csak egy közösségtől visszahúzódó, zárkózott személyt jelent, hanem egy gonosz, ártó, gyakran hazudó, felelőtlen, megbízhatatlan magatartást is.

Szerencsére csak az emberek néhány százaléka ilyen aljasan elvetemült, de képesek a többi embernek közel 20%-ára rátelepedve azok életét megkeseríteni. Hasznos lehetne-e az a képesség, hogy az ember felismerje az ilyen személyeket, hogy tudd ki a barátod és ki a mosolygós ellenséged?

A pedagógustól a szülők és a társadalom azt várja el, hogy szeretetteljesen tanítsa a gyerekeket a világ hasznos dolgaira. Sok tanár ebben a szemléletben végzi a munkáját. Ők szelíd emberek. Nincsenek arra kigyúrva, hogy a gonosz támadásoktól megvédjék magukat.

Milyen támadások érhetnek egy jószándékú tanárt?

– A legszelídebb, az érdektelen nem figyelő gyerek, a kudarc, a sikertelenség mérgével fertőzi meg a tanárt, ami alattomosabb a ciánnál, a lelkét öli meg
– A szemtelen diák, fegyelmezhetetlen, rombolja az órát, ez egészen addig alacsonyodhat, hogy készítsük ki a tanért. ( Ez néhol nagyon menőnek számít)
– Pedálozó, vagy követelőző szülő aki előnyt akar a a gyerekének „szép” szóval vagy presszióval. Etikátlan cselekedetre próbálja a tanárt rávenni. Ettől a becsületes tanárnak lelkiismeretfurdalása lesz, ez csökkenti a munkájába vetett lelkesedését.
– A tanár is ember, Neki is van családja, élete és Neki is lehetnek személyes problémái, amit Ő is bevihet a munkahelyére. Csak Neki sokkal nagyobb a felelőssége egy átlag dolgozóhoz lépest, mert gyerekekkel tölti a napját.

A tavasszal egy budapesti középiskolában tartottam előadást munkavállalásról, pénzügyekről, tanulásról. Ez előadás közben szándékosan nem fegyelmeztem a tanulókat. Az óra után felérést végeztem a az elégedettségről. Meglepődve tapasztaltam, hogy a diákok nagy számban hiányolták a fegyelmezést. Zavarta őket társaik fegyelmezetlensége, duruzsolása. A jószándékú diákok szeretik a fegyelmet, a rendet, a biztonságot és nem szeretik a zűrzavart.

Mi az ami segíthet?

Távolkeleti harcművészetekben, karate-ban tanítják, hogy a tanuló egyik legfőbb erénye a rettenthetetlen küzdőszellem. Ez szükséges ahhoz, hogy a harcos a csatában talpon maradjon és az ellenségen felülkerekedjen.

Hogyan tehetne szert egy tanár olyan képességekre, erényekre mint egy hadvezér.?
( igazából egy cégvezető is hasonló problémákkal kerül szembe)
Addig amíg a harcban, vagy a küzdősportban vannak fegyverek, használható a fizikai erő, addig a hétköznapi életben ezek alkalmazása bűncselekmény.

A tanárnak egyedüli eszköze „ csak” a puszta szó.
De ezzel a szóval embereket lehet feléleszteni, de ugyan így meg is lehet ölni. Rajtad múlik mire akarod használni.

Ennek alkalmazására számos eszköz, iskola épült, retorika, szónoklat. A közös ezekben, hogy érzelmi hatást gyakoroljon a hallgatóságra és valamilyen cselekvést váltson ki.
Sokan úgy gondolják, hogy ezek a képességek veleszületett, ösztönös tulajdonságok.
Igaz, hogy vannak ösztönös tehetséges emberek, akik hatásosan adnak elő és sok ember követi őket.
Ezek lehetnek trénerek, szónokok, vagy előadóművészek.

De ez a tudás és képesség tanulható és addig még az ösztönösnek többnyire bejön, de nem tudja elmondani, hogy miért ( a saját személyes kisugárzásának tudja be), addig a tudatosnak midig bejön, amikor csak akarja.

Korábban ezt én is lehetetlennek tartottam. De sokat tanultam, gyakoroltam. Azóta beszéltem 700 ember előtt, beszéltem TV-ben. Még a legnagyobb kritikusom is jónak találta

A retorikai képesség mellett nélkülözhetetlen a magasszintű szakmai tudás ami a tekintély, a tudásbéli hatalom megalapozója.

Korábban említettem a rettenthetetlen küzdőszellemet. Mit is értek ezalatt. Rettenthetetlen: „(személy), aki nem érez aggódást, félelmet még a nagyon veszélyes vagy ijesztő helyzetekben sem.”
Más szóval eltántoríthatatlanul halad a célja felé, mert olyan értékrendű célja van, amit semmilyen jószándékú ember nem kérdőjelezhet meg.

Saját tapasztalataim alapján állítom, hogy megtanulható képességek:

– Figyelmet lekötni, fenntartani
– Fegyelmet tartani
– Más embert rávenni, hogy tegye a dolgát
– Más embert rávenni, hogv hagyja abba ami csinál
– Arrogáns embert leállítani
– Elviselni zaklatottság nélkül, hogy emelt hangon beszélnek hozzád
– Ne csalódj más emberekben, mert tudod, hogy ő rossz és nem számítasz tőle jobbra.

Ha nekem sikerül, Neked miért ne sikerülhetne?

Ui: nem akarok eladni semmit, csak a véleményed érdekel.

Kérlek írd be a kommentbe, hogy hasznos lehet-e egy ilyen képesség megszerzése ( HASZNOS)

Kérlek írd be a kommentbe ( TESZEK) ha érintett vagy ilyen élethelyzetekben és hajlandó volnál ezért tenni is!

Gyurik László
Gyurik László vagyok, gyorsolvasás specialista, tréner. Középiskolásoknak segítek abban, hogy a tanulás számukra ne a kötelező küszködés legyen, hanem a boldogulás eszközeként alkalmazzák. Szeretném megmutatni, hogy a tanulás könnyű is lehet és általa a való életben való boldogulás élvezetes és sikeres legyen.

Szólj hozzá te is!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a süti nem hízlal és nem rontja a fogakat! Weboldalunk a látogató élményének javítását segítő "sütiket" használunk csupán, amely nem gyűjt személyes adatokat. Elfogadod a sütinket? Mesélj még róla...

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás